Powered By Blogger

Wednesday, April 6, 2011

Gadis Strawberry episod 5

"Wei der..gaji dah dapat ni. Esok korang temankan aku turun Klang boleh tak? Aku ingat nak beli barang sikit pasal minggu depan aku dah kena 'interview' Medsi", tanyaku kepada kawan-kawan sebaik sahaja sampai di sebuah kedai mamak.

"Kita orang tak ada hal, dah alang-alang berduit ni apa lagi jom joli arr..boleh cari cikaro kat Klang nanti,hahahah...", gelak si Apis dan Iwan, sambil si Mu'ti tersengih ketika sedang menikmati teh panas.

"Apsal laa aku dapat kawan bangang cam kau ni..", tengah aku bercakap tiba-tiba datang seseorang memotong percakapanku.

"Order-order, mau minum apa baiya? Makan?".

"Erkk..Macha, kasi teh 'o' panas dengan roti kosong satu ya", ujarku sambil mamak tadi pantas berlalu pergi meninggalkan kami yang betul-betul duduk berdekatan dengan kaunter. "Ok, esok pagi pukul 9 kita gerak. Korang jangan pulak bangun lambat nanti", sambungku lagi sambil mata kami melirik ke arah TV yang menayangkan perlawanan bola sepak antar Man United lawan Selangor

Pada masa itu, masing-masing masih penat kerana seharian bekerja dari pagi ke petang. Malam itu kami semua tak berbual dan bergelak panjang macam biasa. Jadi untuk menghilangkan rasa bosan dan meluangkan masa pada malam itu kami melayan je perlawanan bola sepak meskipun ianya merupakan tayangan perdana. Ketika aku sedang menikmati teh 'o' panas dengan roti canai tiba-tiba deringan telefon aku mengejutkan suasana sepi di kalangan kami.


"Haa..mesti awek strawberry 'call' laa tu", sapa Apis apabila mengetahui telefon aku berdering.


Aku tak menjawab sapaan Apis sebaliknya mengangkat telefon yang berdering tadi tertera panggilan daripada si dia, "Assalamualaikum awak..kenapa tiba-tiba 'call' tengah-tangah malam ni?".

"Ehm..saya nak cakap dengan awak sekejap boleh tak?", tanya dia dengan nada sayu dalam kesedihan.



"Boleh awak, cakaplah apa dia yang awak nak cakap dengan saya", balas ku sambil bangun berlalu meninggalkan kawan dengan menunjukkan isyarat tangan bahawa aku hendak ke luar sekejap. "Kenapa awak senyap je ni? Awak bagitahulah macam ada apa-apa yang berlaku je", ujarku yang bercakap di luar kedai bagi mengelakkan suasana bising dan bingit didalam kedai.


"Hari ini saya rasa sedih sangat..Saya dah putus dengan pakwe saya. Kenapala saya ni malang dah tak ada sesapa ke yang sayang dekat saya", ujarnya sambil menangis teresak-esak.


"Kesian awak", balasku menunjukkan keperihatinan. "Awak janganlah macam tu, ramai lagi yang sayang dekat awak. Awak kan masih ada keluarga ada kawan-kawan dan masih ada saya lagi", bicaraku itu membuatkan dia terdiam lalu aku menyambung percakapanku. "Mungkin awak dengan dia dah tak ada jodoh, mungkin ada hikmah disebalinya".


"Ehm..awak saya tak boleh cakap lama-lama sebab kredit saya tak banyak", jawabnya dengan perlahan.

"Alamak saya pun tak ada kredit, kalau macam tu esok malam saya jumpa awak sebab siang saya tak ada. Boleh kan awak?".

"Boleh...", lalu dia meletakkan telefon mengakhiri perbualan kami pada malam itu.


Memandangkan hari sudah lewat malam, aku dan kawan-kawan bergerak beredar daripada kedai mamak tadi untuk pulang ke rumah. Dalam perjalanan balik ke rumah fikiran aku asik terkenangkan dia sahaja. Kepekatan malam itu sungguh gelap, bulan yang sepatutnya terang benderang menyinari pada malam itu ditutupi lautan awan yang menebal. Seakan-akan hujan lebat akan turun di mana tiupan angin yang kuat menggoyangkan pokok-pokok di sepanjang laluan yang aku lalui, seperti alam mengetahui kerisauan aku terhadap dia. Malam itu aku tak berfikir panjang sebaliknya terus tidur di sebalik keletihan yang berpanjangan.


Seperti yang dijanjikan, awal pagi pukul 9 lagi aku dan rakan-rakan sudah bertolak ke Klang untuk berhibur setelah mendapat duit gaji. Perjalanan   yang tak berapa jauh itu aku pandu dengan berhati-hati, seperti biasa  kudrat kereta wira aku gunakan sebaik-baiknya. Sebaik sahaja sampai di Jusco Bukit Tinggi, Klang pada pukul 11.30 kami terus bergegas masuk ke dalam pusat beli-belah semata-mata hendak membeli tiket wayang untuk mendapatkan 'sit' terbaik. Bagi kami cerita yang 'best' dan tempat duduk yang terbaik memang menjamin kepuasan menonton wayang.




"Ok, aku dah beli 5 tiket cerita Ironmen 'sit' tengah tapi 'start' pukul 1", bagitahu Apis apabila dia siap membeli tiket setelah beratur panjang.


"Sekarang baru pukul 12.00 ada sejam lagi. Jomlah kita pusing-pusing dulu boleh laa usha mana-mana awek", kata si Iwan sambil merangkul bahu Apis sambil berjalan seiringan.


"Wei Joe! Apsal kau senyap je ni? Biasa kau yang paling bising", tanya Muti apabila menyedari aku hanya senyap tanpa bicara semenjak sampai tadi.


Tiba-tiba Apis menegur, "Kau jangan camni Joe, kita datang sini nak 'enjoy' buat parti liar, cari cikaro laa apa lagi..hahahahah", gelak Apis dengan lawak bodohnya, tapi lansung tak buat aku tergelak.


"Korang jangan risau la derr..Aku ok je mungkin letih tak hilang lagi kot", balasku sambil kami berborak menuruni 'eskelator'.


"Jangan nak tipulah Joe..Biasanya kau laa yang paling kuat merapu, meraban dan merepek. Ni mesti kau ingat kat awek strawberry", ujar Salleh seperti tau-tau aku ingat pada si dia.


Aku tak menjawab sebaliknya hanya tersengih bagi mengelakkan mereka berbicara panjang mengenai aku. Bagi tidak menghampakan kawan-kawan, aku cuba luangkan isi hati ini untuk berhibur dengan mereka. Daripada tengahari sampai ke petang aku bersama mereka menonton wayang, makan dan membeli-belah bersama-sama semata-mata untuk keseronokan dengan kawan. Meskipun keseronokan yang aku rasai membuatkan aku gembira tetapi ingatan aku terhadap si dia yang telah putus hubungan membuatkan pikiran aku sering bermain dengan pelbagai soalan. "Adakah ini petunjuk daripada tuhan? Adakah aku punyai peluang untuk bersama dia?", bisik hatiku setiap kali teringat pada dia. Harapan terhadap dia sentiasa ada cuma harapan itu tidak terlalu tinggi takut kecewa di kemudian hari. "Sudahlah Zulhazri..orang yang baru putus hubungan tak kanlah cepat dia nak jatuh hati pada orang lain",begitulah kata hatiku seperti seakan menasihati diriku ini.


"Wei Joe! duduk termenung apa tu? Jomlah kita gerak balik dah nak pukul 5 ni", sapa Apai melihat aku termenung sementara menunggu Apis dan Iwan membeli makanan di Mcdonald.


"Jomlah, aku dah janji dengan orang nak jumpa malam ni. Nanti tak sempat nak jumpa pulak", balasku sebaik sahaja Apai menegurku.


"Ala sempat, tak larilah awek strawberry kau tu", sampuk muti yang betul-betul duduk berhadapan dengan aku, juga menunggu kawan lain membeli makanan.


Melihat Apis dan Iwan selesai membeli makanan, kami pun beransur pulang. Niat aku pada itu cuma satu, dapat berjumpa dengan dia malam ini, serta pulang dengan hati yang riang setelah puas bergembira dengan kawan-kawan.



p/s : Sambungan pada Gadis Strawberry episod 6

1 comment:

  1. ei, aku sabao memeno ngn kamu nie ... bile nak habis citer nie.. nak berapi aku ! tp kan, lawa dowwww jacket ko !! ske ske... 5 bintang !!

    ReplyDelete