Powered By Blogger

Friday, April 29, 2011

BUANG SAMPAH

Malam tadi, lepas habis 'study' dekat 'library' dalam pukul 11 aku tak ada 'plan' nak kemana-mana pun, nak kuar makan malas pulak yelah nak jaga badan punya pasal. Pusing-pusing dekat pekan Tanjung Malim cari cikaro pun bukannya aku tau dekat mana mereka melepak, lagipun aku ni budak baik mana laa tau tempat-tempat setan berkumpul yang biasa aku pergi tempat setan selalu melepak dalam tandas jelah. Jadi apa lagi aku pun 'drive' laa balik.


Masa aku tengah duduk melayan radio Sinar FM sambil memandu kereta penuh berhemah tiba-tiba datang satu kereta Satria  biru memotong aku dengan selambanya.


"Chilakee!!! aku bayar cukai jalan laa..nak sampai 'trafic light' pun nak memotong gak. Bodoh! tak ada sivik betul!", marah aku sorang-sorang dalam kereta macam orang giler.

Ikotkan hati nak je aku langgar, tapi pasal aku ni penyabar aku biarkan je. Masa tengah tunggu lampu 'trafic light' bertukar hijau, aku tengok tuan kereta Satria tu dengan selamba membuang tin minumam keluar dari keretanya.

"Sumpah banganglaa mamat kereta depan aku ni, negara kita wajah kita! Jagalah kebersihan..!", sekali lagi aku marah menunjukkan keperihatinan aku terhadap kebersihan alam sekitar.


Aku bukan apa, kalaulah rakyat Malaysia suka membuang sampah merata-rata sumpah memang kotor negara kita, lagi satu kesian dekat pak cik mak cik kerja majlis nak bersihkan balik sampah-sampah tu semua. Apabila 'trafic light' bertukar hijau aku pun memecut laju pasal nak tengok muka si bangsat yang buang sampah merata-rata tu, alih-alih bila aku berselisih tengok muka dia memang bangsat pun... 
"Memang dasar bangsat!" teriak aku dengan riak muka kemarahan sambil memecut laju meninggalkan kereta tadi.


Tapi tengah aku 'drive' aku teringat balik pada si mamat Satria yang buang sampah merata-rata tadi. Apabila aku pikir balik ada bagus gak dia buang sampah tadi. Memang dalam kepala hotak aku tak pernah terpikir pasal benda ni lansung. Pasal dia buang sampah walaupun setin sebenarnya dia telah memberi rezeki pada orang lain.


Korang semua mesti pernah perasan, dekat negara kita masih ramai lagi orang yang susah dan merempat. Kalau tengok balik pada 'pic' atas tu ramai lagi yang merempat merata-rata dan sumber utama  untuk  terus hidup mereka adalah dengan mengutip tin-tin terbuang, botol-botol kaca tak pun surat khabar lama.


 













Sedih bai...sumpah sedih, aku kalau ternampak diorang mau menitik air mata aku ni, pasal kebanyakannya dah tua-tua kudrat pun sikit je, kalau budak kecik lagilaa aku sedih. Kadang-kadang aku tengok ada yang kutip semua barang terpakai tu dari pagi sampai ke lewat malam, demi sesuap nasi je..Tapi itulah walaupun  sedih tapi aku bangga dengan mereka, walaupun itu kerja yang diorang mampu nampak hina dan kotor tapi sekurang-kurangnya mereka berusaha demi mencari rezeki yang halal beb!


Berbalik pada kes buang sampah tadi, aku pun terpikir balik kalau mamat tu buang tin kosong dan andai kata esok pagi ada orang-orang macam 'pic' di atas datang kutip tin tu mesti diorang rasa gembira kerana masih ada rezeki untuk mereka. Mana taknya, diorang bangun pagi dengan harapan kutipan barang terpakai untuk hari ni lagi banyak daripada semalam. Walaupun setin minuman kosong tapi aku rasa cukup menggembirakan bagi mereka. 



Aku tau 'habit' rakyat Malaysia ni memang suka buang sampah merata-rata, tak ada kesedaran nak mengitar barang-barang terpakai ni, yelah hidup dah senang mana nak bersyukur dengan kurniaan tuhan.Tapi itulah hikmah yang kita tak nampak masih ada lagi insan yang menggunakan kesempatan ni mengitar semula barang terpakai sebagai rezeki mereka.....




p/s : Aku tulis 'entry' ni janganlah korang buang sampah merata-rata pulak. Agak kalau nak lagi berjasa kumpul sampah yang korang nak buang tu kasi dekat orang-orang yang cam kat atas tu, InsyaAllah dapat pahala.

3 comments:

  1. bguslaa sedih..maknanya ko prihatin

    ReplyDelete
  2. rakyat malaysia memang tak prihatin tentang sampah

    negara tertinggi dengan sampah

    paling sedih sampah makanan yang paling banyak

    kempen la banyak mana..tetap sama je..

    ReplyDelete