Powered By Blogger

Wednesday, April 27, 2011

Tahniah Adik-adik ku

Kali ini aku nak 'share' sikit pasal benda yang aku rasa korang semua pun dah biasa tau. Kalau dulu dari zaman aku bernafsu liar sampailah aku dah matang ni, aku selalu sangat di sajikan rancangan realiti tv macam Akademi Fantasia, Malaysian Idol, Mentor dan macam-macam lagilah..



Masa era rancangan realiti dunia ni mula-mula diperkenalkan tak tipulah sumpah aku layan rancangan ni sampai tak 'miss' tengok tiap-tiap minggu, siap diari Akademi fantasia tu aku 'follow' dari minggu 1-minggu 14. Pikir-pikir balik rasa macam bodoh pun ada gak! Ala korang pun layan gak rancangan ni siap berhabis duit lagi nak undi peserta kesayangan korang daripada tersingkir, tak payah nak gebang laa..


Tapi semakin lama selepas bertahun-tahun aku tengok makin berlambak pulak rancangan realiti tv ni. Lama-lama aku pun naik 'fedup', mana taknya buka je tv si Sameon tengah menyanyi, si Minah pulak tengah berjoget, si Saodah tengah mengomen si peserta. Semenjak daripada itu aku terus membuang tv dekat rumah aku! Tapi tv lama yang rosak punya aku buang, kalau buang yang elok mampus kena balun dengan bapak aku.

"Yang kau pergi buang tv 40 inci tu buat apa? Binatang punya anak!!"...

Tapi bila pikir-pikir balik, rancangan macam ni lama-lama boleh memudaratkan pemikiran anak-anak muda, kalau dulu anak-anak bila ditanya cita-cita nak jadi apa, berebut nak jadi doktor ngan polis. Tapi laa ni, bila tanya balik dekat anak-anak apa diorang nak jadi, mau tersedak mak ayah diorang.

"Mak bila besar nanti, che' nak masuk Malaysia Idol boleh jadi artis..heheheh".

Sumpah aku tak tipu, rancangan realiti ni memang kasi impak besar kepada anak-anak kecik dengan remaja, apa benda? korang fikir sendiri!

Tapi semenjak aku duduk 'study' jauh-jauh ni memang jarang giler aku tengok tv nak tengok rupa tv tu pun aku dah tak ingat. Tapi nak menunjukkan aku ni tak ketinggalan oleh arus media masa, aku dapat taula gak satu rancangan realiti tv untuk kanak-kanak. Dalam kepala hotak aku tak ada pikir lain dah, "Ni lain tak lain mesti Idola kecik tak pun rancangan nyanyi dan joget untuk budak-budak kecik. Chilake! tak ada rancangan faedah ke diorang nak buat", luah hati kecik menandakan tanda protes menunjukkan keperihatinan aku pada anak bangsa..cehwahhh!!

Tapi rancangan tv kali ini memang lain dari yang lain dan aku memang 'salute' laa dekat sape-sape yang 'organize' program ni.


Apa yang aku tau, rancangan ni dah masuk musim kedua (nampak sangat aku tak tengok tv) dan yang paling bagusnya rancangan ni untuk kanak-kanak dan berunsurkan islamik. Aku terpukul dengan rancangan ni masa aku tengok video peserta adik-adikku dekat youtube.



Tapi dalam banyak-banyak peserta yang paling aku suka ialah adik Zaid Najmuddin. Masa tengok dia 'start' cakap sampailah habis memang meremang bulu roma aku dan tak pasa-pasal mengalir air mata kejantanan aku. Aku bukan nangis pasal apa, pasal aku pikir masih ada lagi generasi muda yang dekat pada tuhan serta yang paling penting isi yang adik Nazmi sampaikan tu memang tepat dan berkesan

Apa-apa pun, aku memang kagum dengan kebolehan semua peserta adik-adikku, sejuk perut mak mereka masa mengandungkan mereka. Paling penting rancangan macam ni patut diperbanyakkan dan diteruskan lagi agar yelah dapat lahirkan generasi yang taqwakan diri pada tuhan.






p/s : Tengok peserta adik-adikku, terbuka balik hati aku ni nak berubah.

No comments:

Post a Comment