Powered By Blogger

Monday, March 28, 2011

JE'I BUKAN J.E!!!

Minggu lepas aku balik kampung, pasal rumah aku dengan Tanjung Malim tak adalah jauh sangat, cuma dalam sejam sahaja perjalanan, itu pun pasal jalan macam lahanat. Aku rasa kalaulah jalan tu 'straight' macam 'highway' dah tentu-tentu perjalanan aku cuma 45 minit je. Kalau macam tu memang aku ulang-alik tiap-tiap hari ke tempat belajar aku je. Tapi aku bukan nak cerita tentang perjalanan aku balik kampung tapi cerita kali ini ada kena mengena dengan aku jugak.

Masa aku dah ada dekat kampung, tengah duduk-duduk  pekena milo panas dengan biskut cap ping-pong pada waktu petang yang nyaman  dan tenang, 'time' itu jugak lah mak aku memanggil, "Je'i! Kau nak apa-apa tak? Kalau nak mak masak untuk kau". Sebab aku pun dah kenyang masa tu aku pun membalas,"Tak apalah, Je'i makan malam nanti je." Sambil-sambil aku duduk mengemas cawan yang aku guna, kebetulan aku ternampak  satu gambar terselit di bingkai gambar yang menggamit kenangan, yang aku rasa sendiri pun tak ingat.



"Haa..itulah kau masa kecik-kecik tersengih je kerjanya", sapaan mak aku membuatkan aku tersenyum.


"Tapikan mak, macam mana dapat nama Je'i ya? Bukan nama betul orang Zulhazri ke? Je'i dengan Zulhazri lansung macam tak ada kaitan je", tanyaku kepada mak sambil membasuh cawan yang aku guna tadi.


"Kau sendiri yang kasi nama tu masa kecik-kecik, lepas itu semua orang panggil laa kau Je'i", jawapan mak aku tadi membuatkan aku menjadi lebih tertanya.


"Aik? orang sendiri pun tak ingat apa-apa masa kecil, apa entah lagi nak kasi nama sendiri. Mak ni biar betul cuba cerita sikit macam mana Je'i dapat nama ni", ujarku membuatkan mak aku berhenti melipat kain di bilik bahagian dapur.


"Masa kau kecil-kecil dulu lepas mak lahirkan kau, mak dengan ayah selalu bawak kau ke pantai. Kau bukan kemain suka lagi pergi ke pantai", cerita mak aku membuatkan aku teruja untuk mendengar.


"Biasanya mak letak kau dalam 'baby walker' macam dalam gambar tu, jadi bila ada je angin tiup kena dekat kau, kau pun buat bunyi macam ni Jeeee...iiiiiiiiiii. Haa..daripada situlah kau dapat nama Je'i", jelas mak aku mengakhiri perbualan kami pada petang itu.

Oleh sebab aku dah biasa dengan nama Je'i tu, aku rasa nama Je'i memang kena dengan muka aku yang 'macho' ni(hahahahah...). Tapi yang buat aku rasa bengang dengan nama ini semuanya bermula masa aku darjah 5 tak silap aku.


 


Memang cinabeng! lepas Malaysia dilanda virus Japanese Encephalitis(JE) dengan tak semena-mena aku menjadi popular di seluruh Malaysia (tak adalah tipu aje) sebenarnya di sekolah. Dekat sekolah kawan-kawan memang dah tau panggilan manja aku Je'i secara tak lansung Je'i-JE dah kira macam bunyi nama aku lah gak. Pasal itulah kemana-mana sahaja aku pergi di pelosok sekolah mesti orang kenal.


Lagi pasal JE dan babi!


"Wei..wei virus JE dah datanglah. Hahahahaha...".


"Wei Zul, kau tak pegi tengok ke babi-babi ko kat kandang ke?",


"Alamak! JE dah datang arr..baik-baik kang dah berjangkit susah kita".


"Eh..betul ke nama awak JE? Siapa yang kasi nama macam itu? Eeuuuwww..".



Sumpahlah masa tu berderau gak darah aku menyirap dengan budak-budak yang mengejek dan mencaci aku, kadang-kadang kalau berjumpa saudara-mara dah tentu-tentu aku jadi perhatian pasal nama aku yang popular ni. 


"Celaka korang! biar tuhan balas perbuatan korang".


"Kimak! tak ada benda lain ke diorang nak cakap, aku kasi babi betul-betul taula",


 Begitulah luahan hati aku tiap kali kena ejek dengan budak-budak. Mula-mula memanglah tertekan gak tapi lama-lama pas virus JE dah tak menjadi perhatian di surat khabar dan TV sedikit jela yang ejek aku. Saki-baki yang tetap mengejek aku balun diorang dengan menyumbat sambal belacan ke mulut diorang. Padan Muka! (tak adala aku tipu je). Nasib baiklah orang panggil aku dengan panggilan babi ini 'time' sekolah rendah je. Masa aku masuk sekolah menengah dekat Asrama Yayasan Selangor Klang, senior akan bertanggungjawab kasi nama 'freshie' kat budak-budak junior. Kira masa aku kena panggil, kebetulan salah seorang senior yang kasi nama baru dekat budak-budak orang kampung aku gak.


"Mampus! sumpah dia tau nama aku, 'confirm-confirm' aku kena ejek gak masa sekolah menengah ni", teriak hati kecil aku.


"Eh..aku kenal kau. Kau satu kampung dengan aku kan? Siapa nama kau ye?", tanya abang itu.


"Fuhh...selamat dia tak tau nama aku", hati kecil ku berkata. "Errkk...errkk nama saya...Jee...Jee..Joey bang!", ujarku dengan sedikit tergagap.


"Ok pasal kau sekampung dengan aku, kau boleh guna nama Joey. Jangan lupa balik kampung kirim salam kakak ya", tersengih-sengih abang tu bercakap.


Aku pun membalas,"Muka dahlah hodoh! Ada hati nak dengan kakak aku, tak ingin aku sampaikan salam". (Dalam hati jela..hehehe)


Aku pun tak tau macam mana aku boleh terpikir nama Joey, tapi aku tak kisah janji kejadian sama tak berulang. Bukan bermakna aku menggunakan nama Joey tu aku tak suka nama Je'i. Aku tetap suka sampai bila-bila aku suka ialah pasal nama tu dah kira nama manja aku dalam family. Tapi aku tak kisah orang nak panggil aku apa-apa pun janji panggil tu biar beradab dan sopan. (Teringin gak bila orang tegur panggil nama penuh aku)


p/s : Siapa-siapa yang baca 'entry' ni, lepas tu kaitkan aku dengan babi memang ada yang nak kena hempuk laa lepas ni.







4 comments: