Powered By Blogger

Tuesday, March 29, 2011

Impian Mak Ayah

 Berapa hari lepas aku dah lambat nak pegi kelas padahal kelas 'start' pukul 8, tapi bangun pukul 8 jadi nak tak nak kena pergi gak sebab dah banyak kali ponteng kelas 'Structured Programming' (susah betul C++ ni). Jadi aku terpaksa lupakan impian naik bas pada hari itu, jadi aku terpaksa gunakan kereta aku gerak ke kampus yang mengambil masa perjalanan 1 hari 1 malam (tipu je..).

Memandangkan pagi itu aku 'drive' kereta, seperti kebiasaan waktu pagi-pagi aku layan 'Pagi di Sinar' sebab hari aku pasti terasa gembira dan ceria dengar celoteh KE,SY dan Krill. Tengah-tengah aku tergelak dengar diorang merapu tiba-tiba ada satu 'scene' di mana yang buat aku tersentuh dan terpikir pada pagi itu. Tak silap aku pasal seorang ayah yang bercerita mengenai keputusan SPM anaknya yang boleh dikira cemerlang jugaklah. Sayup hati aku bila si Ayah cakap dia bangga dan berbaloi membesarkan anaknya dengan nada sedih kegembiraan. Peh! masa itu memang tertusuk hati aku apabila mendengar luahan hati seorang ayah yang membuatkan aku terpikir dan korang akan fikir. Sebenarnya korang pernah terpikir tak apa yang mak ayah korang nak sebenarnya? Nilai wang ringgit atau nilai kejayaan dalam pelajaran?






















Sebenarnya bagi aku dua-dua penting pasal dua-dua boleh menjamin kebahagia kepada mak ayah. Cuma bagi aku nilai kejayaan sesebuah pelajaran adalah lebih bernilai untuk diberi kepada ibu bapa berbanding wang ringgit (Sape setuju angkat tangan). Tetapi sayang ramai budak-budak dahulu dan sekarang tak menganggap pelajaran adalah penting daripada wang ringgit. APA!! ada yang tak setuju? meh aku buktikan!!


Babak 1 :


"Ayah, meon rasa nak berhenti sekolah. Warung Pak Samad setuju nak ambil meon kerja dengan dia, nanti tak adalah terbeban mak ayah".


Sebenarnya si mak ayah lagi terbeban, terbeban dengan perasaan kecewa. Bayangkan mak ayah habis duit bagi pelajaran dari kecil lagi, tup-tup berhenti sekerat jalan. Punah harapan mak ayah lihat anaknya berjaya.


Babak 2 :


"Mak, Ita rasa habis je SPM nak cari kerja laa..Malas nak sambung belajar, nak pergi KL cari kerja kat sana. Nanti tiap-tiap bulan boleh Ita masukkan duit dekat akaun mak".


Ini yang selalu anak gadis buat, niat memang baik tapi tak ramai yang berjaya buat. Bila dah dapat kerja kat bandar tu memang la berapa bulan yang awal tepat je hantar duit ke kampung, tapi taula hidup kat bandar kos sara hidup tinggi, mulalah si anak memberi macam-macam alasan kadang-kadang sampai meminta pulak kat mak ayah


"Alamak, bulan ni Ita tak dapat nak masukkan duitlah mak. Bil sana bil situ bil sinun banyak nak kena bayar. Bulan depan ada duit lebih Ita masukkan".


Babak 3 :


"Leman..keputusan STPM kau ni ayah tengok bagus, boleh sambung belajar. Kenapa kau tak nak?".


"Saya bukan apa ayah, ingat nak kerja nanti tak adalah susahkan mak ayah lagi. Bila dah kerja ada duit boleh Leman tolong ringankan beban mak ayah".


Sumpah memang tak tipu niat mamat ni baik, tapi kalau dah nama lelaki dah ada duit mulala nak bergaya, bila dah ada gaya tak lama lepas tu mula menggatal. Tau-tau je dah kahwin, terkejut si mak ayah pasal anak kerja tak sampai setahun tapi dah nak kahwin. Habis tu bila nak kasi duit kat mak ayah?


Katakan tidak jika sekadar angan-angan nak menolong mak ayah

Bagi aku,lebih baik kejar impian dan kejar cita-cita, pasal daripada cita-cita wang ringgit serta harta kekayaan boleh diperolehi dan pada masa itula korang rasa terjamin masa depan dan boleh bantu mak ayah di kampung. Sebenarnya mak ayah tak harap pun korang kasi wang ringgit dekat mereka, apa yang mereka harap ialah anak yang mereka tatang dari kecil berjaya dan dapat membanggakan nama keluarga.

Contoh 1:

"Kau tengok anak Pak Munawir tu, sejuk perut Mak Munah membesarkan Jamal. Esok dah 'graduate' kerja pangkat besar budak tu".

Cuba tengok, bukan sahaja dapat membanggakan mak ayah malah orang kampung siap mendoakan lagi(kadang-kadang ada gak orang dengki).


Contoh 2:


"Eh..itu bukan Budin ke yang dapat belajar dekat 'oversea' ke? Bertuah sesape yang dapat menantukan si Budin tu".


Kalau pelajaran pun ok, nak cari jodoh pun insyaallah senang jadi mak ayah pun tak adalah risaukan pasal anak mereka macam mana nak berumahtangga kelak. (tapi ada gak orang berpelajaran lambat kahwin)


Contoh 3 :


Yang paling jelas pada sesiapa yang kenal pada Nik Nur Madihah, dia bukan sahaja cemerlang dalam SPM tapi berkat kecemerlangan dia dapat Hadiah Kerajaan Negeri Kelantan dan menunaikan umrah sekeluarga
























Bagi aku tiada apa yang lebih menggembirakan ibu bapa selain melihat anak kecilnya menaiki pentas menerima hadiah kecemerlangan. Tiada yang menceriakan ibu bapa melihat anaknya berjaya dalam SPM & STPM serta yang lebih membahagiakan melihat si anak menerima segulung ijazah. Pada sesiapa yang punyai pengalaman, mesti pernah melihat ibu bapa mereka menangis kegembiraan melihat kejayaan anaknya. Jadi apa lagi..luu orang tanamkan azam dan niat teruskan belajar sampai BERJAYA!!


p/s : Harga sesebuah titisan air mata ibu bapa hanya layak dibayar dengan nilai kejayaan seorang anak, bukan wang ringgit yang dipinta.

4 comments: