Powered By Blogger

Wednesday, March 23, 2011

Apa ada pada nama





























Kali ini aku nak bercerita mengenai nama. Perbezaan nama orang dulu-dulu dan nama orang sekarang. Ketara memang ketara beb, Kalau dulu zaman mak bapak, atuk nenek kita nama-nama diorang memang sempoi senang sebut nak ingat pun senang. Pasal nama yang mak bapak diorang kasi 'time' zaman dulu-dulu tak ada sampai 8, 10 harkat cukup je 1/2  atau 2 harkat.

Kalau yang lelaki :

"Woi Sameon! kome nak kemane ni? Moh la kite pekene sekopi dua kat Warung Pak Pie tu".

"Ekau raso kan Ujang, agak-agak den kasi sejibik penumbok kek muko Samad tu lobam tak?".

"Dulu ayah dah habaq sama kau leman kau ketegaq, tu dia tu dia sekolah tak mau pi! berkawan sangat dengan anak Pak Mail tu".

Selain kat atas ni ada juga Ali, Abu, Atan, Ayob, Mahmud (hahaha bapak aku) Ghani, Karim dan banyak lagi laa.

Kalau yang perempuan :

" Bedah owh Bedah, mai la keluar sebentar kejap, ada barang baru aku bawak dari Mak Limah ni".

"Kau tau tak Saodah, Karim duda anak tiga tu dah kahwin dengan Makorna janda hujung kampung tu".

"Kau nak kemana ni Enon? laju je berjalannya". "Aku nak ke rumah si Timah ni dia dah nak bersalin", ujar Mak Enon pada Cik Tipah.

Kalau yang tang perempuan pulak pun banyak juga, macam Jamilah, Kamariah, Eton dan banyak lagilaa.
Surat beranak zaman dulu-dulu.

Tapi zaman sekarang mak ayah kita serta mak ayah akan datang dah tak pakai nama-nama macam ini. Semua kalau boleh lagi panjang nama anaknya kira lagi hebatla. Kalau lagi pelik nama anaknya tu memang konon lagi dapat perhatian la.

Kalau yang lelaki :

"Yahoo!! kita dah dapat anak sayang".
"Abg nak kasi Ahmad Danish Ryanman, mesti 'glamour' punya".

"Eerkkk...macam mana nak sebut nama kamu ni?", tanya cikgu pada anak muridnya.
"Macam ini cikgu, Rafiqin Darwisy..".

Sebenarnya banyak lagi nama budak laki yang pelik-pelik, tapi buat sakit hati pasal nak baca pun susah nak taip pun susah.

Kalau yang perempuan :

"Puteri Natasha Exora, esok jangan lupa siapkan kerja sekolah kamu!".

"Eh..eh itu kan Siti Qistina Lawia. Cun gak budak ni ya..".

Contoh nama anak-anak artis macam Kasih Iris Leona, Irisha Myra dan  Puteri Aleyaa Antasha & Puteri Aleefa Antasha.

Peh!! Gua cakap luu kalau nama anak-anak pun susah nak sebut macam ini macam manala diorang nak tulis nama dalam jawi. Esok-esok kalau mak ayah diorang dah tua mula dah 'start' jadi pelupa kan dah jenoh nak ingat nama anak satu persatu.

Haa..jadi buat mak ayah dan bakal mak ayah sekarang ni, ingat-ingatlah kasi nama anak itu bukan sekadar nak sedap je nak rasa unik, kalau boleh biarla nama anak itu mudah disebut dan mudah diingat. Paling penting nak letak nama anak tu biarla ada makna yang baik terutama bagi yang beragama Islam. Aku nasihat ini pun ingatan untuk aku jugak manala tau tiba-tiba aku pun degil nak letak nama anak aku pelik-pelik (keh..keh..keh).


p/s : betul tak betul, pendapat aku sukati akulaa...hahahah (=_=)

1 comment: