Powered By Blogger

Tuesday, May 31, 2011

Awak...

"Teett..teett..", alunan muzik telefon bimbit Hazri menyedarkan dia daripada terlena menandakan ada pesanan ringkas diterima. Perlahan-lahan dia bangun mencapai telefon bimbit di atas meja betul-betul bersebelahan dengan katilnya. Dia lihat tertera nama penghantar   yang merupakan seorang kenalan rapat baginya. Lalu dia membaca pesanan tersebut, "Awak..dah lama kita kawan, saya dapat rasa perasaan dan jiwa saya mengatakan kita lebih daripada kawan".

Terkedu Hazri seketika membaca pesanan daripada dia, dalam keadaan sedar Hazri titipkan senyuman sesekali seperti seakan tidak percaya apa yang baru sahaja dia baca. Lantaran itu, Hazri terus membalas pesanan ringkas tersebut.

"Apa yang awak rasa..sama seperti saya rasa. Kalau betul hati dah berkata awak mau kita bersama?".

"Bagi saya..kalau perasaan itu hadir dengan sendiri buat apa ditolak, lebih baik kita semai perasaan itu perlahan-lahan biar menjadi lebih indah".

"Jadi..awak sudi menjadi kekasih untuk diri yang tak seberapa ni?".

"Lebih dari sudi awak, lebih dari sudi...".

Tersengih Hazri apabila duduk sendirian dalam bilik setelah berbalas pesanan ringkas. Bagi Hazri ini merupakan detik indah bagi dia kerana dia dapat merasa kemanisan cinta itu, sungguh manis...

***********************************************************************

Rasanya ramai dekat luar pernah rasa perasaan ini, baik yang muda remaja, belia dewasa mahupun orang tua mesti pernah merasa indahnya apabila perasaan cinta itu dibalas dengan rasa cinta juga. Memang betul cinta ialah salah satu nikmat tuhan kasi untuk manusia rasa betapa agungnya perasaan itu. Kerana cinta kita rasa nak menjaga, melindungi dan menyayangi orang itu sampai akhir hayat.


Akhir hayat? Bila kita fikir sejenak, berapa ramai yang bercinta dapat capai ke jinjang pelamin? Bila dah dapat kahwin berapa ramai yang dapat kekal hingga ke tua?

Kadang-kadang terpikir juga, masa dah kahwin hidup bersama anak di mana lagi ruang cinta itu. Sebab itu, pasangan yang dah kahwin perlu semai perasaan itu agar perasaan cinta masa mula-mula rasa masih kekal dalam hati jangan biar perasaan itu kosong kelak dan kebahagian itu hanya sandiwara semata-mata demi anak.


Kan indah, perasaan sayang cinta itu sentiasa disemai dari awal percintaan hingga ke anak cucu. Biar berkedut, biar buruk pasangan kita itu di kemudian hari, kerana kita tau dengan cinta yang dibina hubungan itu masih kekal selamanya. Terpikir juga, bagi pasangan orang tua yang masih hidup bersama macam mana mereka semai perasaan itu. Menatap muka yang sama tiap-tiap hari tanpa rasa jemu, berbicara hal yang sama. Mungkin kebahagian yang mereka kekalkan itu adalah dengan mengingati balik saat-saat perkenalan mereka masa muda, barangkali... Masih ingat lagi kata-kata nenek menceritakan kenangan beliau dengan atuk.

"Masa mula-mula nenek kenal atuk kau, atuk kau segak orangnya murah dengan senyuman. Pasal itulah nenek jatuh hati dengan dia dan sampai hari ini atuk kau tiada nenek masih tetap sayang dia", ujar nenek sambil menguntumkan senyuman dan tanpa disedari perlahan-lahan linangan air mata jatuh ke pipinya.


Entahlah nak cerita pasal benda ini pun aku pun tak pernah bercinta, tapi aku cerita daripada apa yang aku rasa. Apa yang aku rasa, biarlah cinta itu kerana keihklasan dan kejujuran serta cinta kita pada Maha Pencipta yang paling utama.

p/s : Gua pun tak tau kenapa 'mood' gua malam ni jiwang plak.









Gratisan Musik

11 comments:

  1. horman jiwang dah datanggg...... ko x penah becinta? ye ke??? (muka x caya)

    ReplyDelete
  2. seyes ke ko xpenah bercinta yob?? xgurau ni??

    ReplyDelete
  3. diode : mmg x prnh caya x caya trpulg
    khaerul : jatuh cinta prnh, nak rasa bercinta tak pernah

    ReplyDelete
  4. mengatur perkahwinan berlandaskan Islam dengan mengenepikan hawa nafsu. itu baru bahagia kekal sampai ke syurga.

    ReplyDelete
  5. peh..sesuai utk aku ko ckp..
    meleleh aku bce.. T.T

    ReplyDelete
  6. yazid : betul 2 ak sokong

    syira : mmg sesuai sgt (^^,)

    ReplyDelete
  7. :)gud story. ko xpnh bcinte ke JOEY ? ?

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. aku bangga ade kawan macam ko ayub

    ReplyDelete
  10. aku pn bangga ada kwn mcm ko anep

    ReplyDelete